De eigenwijze aanpak van Lucas Petit

Hotels met een verhaal

Hij is een vreemde eend in de bijt. Waar de hotelbranche massaal heeft ingezet op schaalvergroting en ketens met herkenbare, uniforme producten en uitstraling, doet Lucas Petit het tegenovergestelde. De hotels van Hoscom uit Vlaardingen lijken in niets op elkaar. Elk heeft een eigen identiteit en een eigen verhaal. “Want dat spreekt gasten aan”, is zijn argument. Een argument dat steek houdt; het succes van de afzonderlijke hotels en het moederbedrijf is de onderbouwing.

Lucas Petit houdt kantoor in het Delta Hotel aan de Maasboulevard. Met dat Vlaardingse hotel is het bijna twintig jaar geleden allemaal begonnen voor Hoscom. De ‘Hospitality Company’ heeft tegenwoordig vijf hotels verspreid door Nederland. Vandaar dat hij enkele jaren geleden van Vlaardingen verhuisde naar Zeist: dat ligt lekker centraal.

Gek
“Laat ze maar zeggen dat die Lucas gek is. Op school leren ze je dat je efficiënt moet zijn. Dat je iets dat een eerste keer slaagt, elders moet kopiëren om schaalvoordelen te benutten. Alles moet ook allemaal dezelfde naam hebben. Dan wordt het Hoscom Hotel of zo. Dat is me veel te onpersoonlijk.”
Petit doet het liever anders: “We kijken naar heel gave, identiteitsvolle hotels. Of dat nu in Vlaardingen is, in Twente of op Texel, dat maakt niet uit. Maar ze moeten wel bijzonder zijn. Als ik als gast in de Rijnmond zit, wil ik verblijven in het leukste hotel van de Rijnmond. Dan moet er wel iets te beleven zijn, iets dat het verhaal van dat hotel vertelt. Dus zit je in het Delta Hotel bovenop het water, met zicht op de haven en industrie en is de sfeer binnen ook maritiem.”
Op Landgoed de Holtweijde logeren gasten in een oude, statige Saksische boerderij, midden tussen het groen. Binnen heerst een sfeer van aristocratische luxe en verwennerij. De kwaliteit is daarmee in overeenstemming. “Country living, met romantiek en vitaliteit. Je krijgt er het gevoel alsof je zelf een landgoed bezit.”

Lucas Petit is geboren en getogen in Breda. “Mijn grote droom op m’n zeventiende was ooit hoteldirecteur te worden.” De aanleiding was, in zijn eigen woorden, heel suf: “Een foldertje dat ik op de middelbare school kreeg van de decaan: van de hogere hotelschool in Maastricht. Het sprak me enorm aan: de combinatie van management en gastvrijheid, en vooral het regelen. Het regelen van die lekkere beleving van andere mensen.”

Eigenaar Lucas Petit
Eigenaar Lucas Petit

Toen hij in dienst was bij de Bilderberg Groep, kreeg hij daadwerkelijk de kans een hotel te leiden: in 1993 werd Petit directeur van het Delta Hotel in Vlaardingen. “Dat draaide echter met zwaar verlies. Het was echt een uitdaging, zal ik maar zeggen.”
De kersverse directeur maakte na een half jaar een plan dat het hotel er weer bovenop moest helpen. Toen hij dat op het hoofdkantoor ging toelichten, kreeg Petit te horen dat Bilderberg het hotel ging verkopen.
Diverse gegadigden kwamen over de vloer. “Geen haar op m’n hoofd die er toen over dacht dat ik het zelf zou kopen. Dat kostte miljoenen; die had ik niet. Ik wist van toeten noch blazen als het op financieren aankwam.”

Surrealistisch
Toch begon die optie hem te trekken. Dat was niet zo heel vreemd; ondernemerschap was in zijn familie de normaalste zaak van de wereld. Zijn vader had een groothandel in natuursteen.
“Maar ik durfde het niet – ook al zeiden andere mensen tegen me dat ik het kon en ook al klopten de getallen uit m’n bedrijfsplan. Toen gebeurde er iets heel surrealistisch: precies in het weekend dat ik te horen kreeg dat er toch een koper was, overleed m’n vader, die al vijf jaar aan Alzheimer leed. Dat gaf me zo’n kracht dat ik dacht: ‘Lucas, doe het maar.’ Ik heb het hoofdkantoor opgebeld en gezegd dat ik toch wilde. Toen is het me ook wel gegund, gelukkig.”

Traumatische ervaring
Das was in 1995. “Toen begon de wedstrijd pas echt. Dus het plan dat er lag uitvoeren en het hotel bijzonder maken, om me te onderscheiden van die grote jongens, de ketens. Alleen dan kon ik die wedstrijd winnen. Een bezield bedrijf in Vlaardingen, half in de Nieuwe Waterweg staand. Alles wat ‘keten’ was, heb ik eruit gesloopt en we hebben er een nautisch thema aan gegeven. Minder stijf en zakelijk, warm en informeel. Alle prijzen verlaagde ik met 20 procent, zodat de gewone Vlaardingers en Rotterdammers weer zouden komen.”
Het werkte. Alle winst investeerde Petit vervolgens jaar na jaar in het opknappen van het hotel: de kamers, de zalen en het restaurant.
Eind 2000 kocht hij zijn tweede hotel: het Badhotel in Rockanje. Halverwege 2001 brandde het Delta Hotel grotendeels af. “Gelukkig waren er geen persoonlijke ongelukken bij, maar het was voor mij wel een traumatische ervaring. Op zo’n moment voel je pas echt wat ondernemen betekent. Je levenswerk ligt in puin, zeventig man personeel staat op straat en je klanten ben je kwijt. Loodzwaar.”
Dankzij de steun van mensen die vertrouwen hadden in hem en in het Delta Hotel is hij erdoorheen gekomen, zegt Petit. “In 2002 gingen we weer open. Het werd een superdoorstart.”

Eigen identiteit
Ook de make-over van het Badhotel slaagde: dat transformeerde naar een Canadese lodge. Zat vóór die tijd de sleet erop, nu was het hotel in Rockanje weer in trek. Ook daar gaf Petit een heel eigen identiteit aan de zaak. Zoals hij met alle hotels daarna zou doen die Hoscom zelf startte of overnam. Op dit moment behoren er vijf hotels tot de groep. Elk heeft zijn eigen concept en identiteit.
“De directeur moet zijn of haar eigen ding kunnen doen. Vaak is hij of zij mede-eigenaar. Dat stimuleert de bezieling. Wat ik moet doen, is zorgen dat zij goed kunnen ondernemen. Ik heb niet de illusie dat ik van hieruit kan sturen hoe gasten worden behandeld.”
“Het is degene die achter de bar staat die bepalend is of de koffie lekker is. Laat hem dan ook de koffie inkopen. Bijvoorbeeld bij een lokale brander, waar hij zelf is geweest en waarover hij een verhaal kan vertellen aan de gast. Dan is die gast blijer, smaakt de koffie beter en kunnen we er meer van verkopen. Daar hebben we met z’n allen meer aan dan wanneer ik een beetje korting kan bedingen bij een groothandel doordat ik centraal inkoop.”

alles wat met centrale aansturing te maken heeft, is bij ons vloeken in de kerk.

 

Laptop
“Ik heb de piramide omgedraaid: alles wat met centrale aansturing te maken heeft, is bij ons vloeken in de kerk.” Hij wijst op zijn laptop en telefoon: “Dit is het hoofdkantoor. Hier zit alles in. Die laptop was de beste investering ooit.”

“We doen wel van alles samen, maar in de vorm van een soort netwerkorganisatie. De chef-koks overleggen bijvoorbeeld geregeld. Willen ze samen vlees inkopen, is dat prima. Als de kwaliteit maar goed is. Als iemand gaat verbouwen, vraagt hij aan een collega die daar al ervaring mee heeft, om advies. We delen de kennis met elkaar via een soort intranet.”

Het bewijst dat Lucas Petit trouw blijft aan zijn filosofie. Aan het allereerste plan, waarmee hij ook het Delta Hotel weer in oude glorie wist te herstellen: een warm, gastvrij hotel met een eigen identiteit. “Want dat is de kracht van die hotels: ze zijn zó anders. Daardoor spreken ze mensen aan. Daardoor komen ze ook terug.”

Kijk op www.hoscom.nl voor unieke TOP locaties. Dat is echt genieten!

 

Tot Hoscom behoren vijf hotels:

 

Categorieën Archief