Feest in de keuken van Jan Tieleman

Jan Tieleman heeft geen verstand van keukens, zegt hij zelf. Maar toch heeft de 62-jarige ondernemer het mooiste keukenbedrijf van Nederland. Dat vindt hij niet alleen, ook deskundigen en klanten roemen de kwaliteit en service van Tieleman Keukens. 

Zijn bedrijfsfilosofie is gestoeld op het principe dat het kopen van een keuken een groot feest moet zijn. “Als de klant tevreden is, zijn wij dat ook. Wij verkopen keukenplezier en daar genieten we zelf ook van.”

Perfectionist

Jan Tieleman is geboren en getogen op Goeree-Overflakkee. Zijn wieg stond in Melissant, waar het familiebedrijf ook tientallen jaren gevestigd was. Nu woont hij in Middelharnis. In 2015 is hij veertig jaar ondernemer; altijd in de keukenbranche. Maar verstand van keukens heeft hij volgens eigen zeggen niet. Een uitspraak waarmee hij wil aangeven dat succesvol ondernemen ergens anders om draait.

Het gaat niet om productkennis – ook niet om een hoge opleiding. “De beste ondernemers hebben juist geen universitaire studie gedaan. In mijn ogen zit het hier”, en hij klopt op zijn hart. De drive komt van binnenuit. Daarnaast is Jan Tieleman een perfectionist. “Honderd procent is nog niet genoeg. Voor de organisatie is dat best weleens lastig. Dat weet ik maar al te goed.”

Gastvrij

Hij kiest altijd zijn eigen weg. De kroon op het werk was toen hij in 2008 in Middelharnis aan de Korendreef een nieuw pand opende en hij een nieuw keukenconcept introduceerde. Daarmee zette hij Tieleman Keukens – en meteen ook maar Goeree-Overflakkee en Middelharnis – op de kaart. De omvang (4.000 m2), het aanbod (meer dan zeventig keukens), De LivingWall (keukenpresentatie op een scherm van 3 x 4 meter), de lunchroom (Werelds Inside, voor iedereen toegankelijk) en de bioscoop en Playstations die het bezoek ook voor de kinderen tot een feest maken.

Maar nóg belangrijker is dat klanten er gastvrij ontvangen en geadviseerd worden. Vanaf het moment dat ze er voor de eerste keer binnenstappen – menigeen komt meerdere keren terug – tot en met de installatie. En nog vele jaren daarna: voor service, reparatie of aanpassing.
Hier is de klant nog echt koning. Het werkt. Nog steeds.

Jan Tieleman en Harry Mens
Jan Tieleman en Harry Mens

Tieleman en zijn familiebedrijf zijn in de afgelopen tien jaar meermaals onderscheiden. Onder andere als Beste Keukenspecialist van Nederland en Beste Zelfstandige Winkel.

Jan is een zeer gedreven ondernemer, die zich meer dan normaal inspant om het de klant naar de zin te maken. Het liefst levenslang, net als de garantie. En uiteraard moet het ook nog een feest zijn.”

 

Kookeiland

Een paar maanden na de opening in 2008 stortte de wereldeconomie in. Banken en aannemers werden geknipt en geschoren. De financiering van bouwprojecten stokte. De markt stortte in en de aanschaf van een keuken stond nog maar bij weinigen op de verlanglijst.

Jan Tieleman zag het gevaar, maar liet zich niet uit het veld slaan. De aanval is de beste verdediging, moet hij gedacht hebben, en hij deed een geniale marketingzet. Hij besloot het regionale verzorgingsgebied van Tieleman Keukens drastisch uit te breiden. De winkel en het concept zouden toch heel Nederland moeten aanspreken… Men moest alleen wel te weten komen welk geheim ‘hét Kookeiland van Nederland’ (Goeree-Overflakkee) herbergde.

Met reclamespots en tv-optredens bij het zondagochtendprogramma Business Class van Harry Mens lukte dat binnen de kortste keren. De boodschap was geloofwaardig en Tieleman werd een bekende ondernemer. Belangrijker vond hij dat de naamsbekendheid van zijn bedrijf met sprongen toenam én dat de geleverde kwaliteit en service onlosmakelijk met Tieleman Keukens verbonden zijn.

Hoe ver dat in de praktijk gaat? In het ‘Tieleman Museum’ worden keukenonderdelen (fronten, grepen, scharnieren, enzovoorts) dertig jaar of langer bewaard. Gaat er dus na al die tijd iets stuk aan een keuken, dan kan er altijd nog gerepareerd worden (en vaak gebeurt dat kosteloos!).

Op gevoel

Hij is het gezicht, het boegbeeld van de onderneming, maar Jan Tieleman laat nooit na te vertellen dat de medewerkers de eigenlijke basis van het succes vormen. “Ik weet dat het een cliché is maar een bedrijf staat of valt met de juiste mensen om je heen. Ik doe alle sollicitatiegesprekken zelf – en ik doe ze vooral op gevoel. Ik kijk niet zo zeer naar de opleiding die iemand gevolgd heeft of het werk dat hij tot dat moment heeft gedaan. Er moet een klik zijn – en ik moet het vertrouwen hebben dat hij/zij de juiste persoon is voor het werk dat hij/zij hier gaat doen. En…dat hij Tieleman-bloed krijgt.”

Verder is het zaak ervoor te zorgen dat de medewerkers goed geïnformeerd zijn, dat ze zich bewust zijn van het grote geheel en hun eigen bijdrage daaraan, legt hij uit. “Iedereen moet constant voor ogen hebben waar we met Tieleman Keukens naar toe willen, waar we met z’n allen aan bouwen.”

Ook met leveranciers en klanten is hij op zoek naar ‘de klik’. “Het gaat niet alleen om prijs. Gunnen is belangrijker. Er zijn klanten die me uitnodigen om bij hen te komen eten in hun nieuwe keuken. Mensen met wie het contact blijft bestaan en met wie een vorm van vriendschap ontstaat. Dat maakt ondernemen extra leuk.”

 

Matthijs Zeelenberg - top architect
Matthijs Zeelenberg – top architect

Als je met Jan samenwerkt, houd je daar altijd een positief gevoel aan over. Dat straalt hij uit. Hij is een voorbeeld voor andere ondernemers: inventief, sociaal, ontembaar energiek en moedig. Op die manier stuwt hij zijn bedrijf op, geheel tegen de neerwaartse landelijke trend in. Kortom, een rasondernemer.”

 

 

 

 

 

Categorieën Archief